Gemeenschappelijke studiedag:
brede basiszorg
Basiszorg is in het zorgcontinuüm het grootste en belangrijkste niveau: een rijke context creëren in de klas waardoor alle kinderen floreren, zich veilig voelen en het beste van zichzelf kunnen geven. Heel mooi en waardevol op papier maar in de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk. We bieden een gemeenschappelijke pedagogische studiedag aan waarbij het voltallige schoolteam aan de slag gaat rond die brede basiszorg. Op die manier hopen we scholen te versterken in het omgaan met diversiteit.
De pedagogische studiedag bestaat uit twee delen: deel 1 was digitaal en is al achter de rug (februari). Deel 2 is live en vindt plaats in oktober. Je vindt op deze pagina alle informatie over deel 1 en deel 2.
Studiedag OOST
Schoolteams uit Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg
Maandag 3 oktober 2022
9u30 tot 16u (onthaal vanaf 9u)
Provinciehuis Leuven, vlak naast het station van Leuven
Deellunch - FOPEM-button - Balpen
Studiedag WEST
Schoolteams uit West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen
Vrijdag 14 oktober 2022
9u30 tot 16u (onthaal vanaf 9u)
Groeningheheem Kortrijk, op 10 minuten wandelen van station Kortrijk
Deellunch - FOPEM-button - Balpen
DAGPLANNING
Onthaal
We voorzien onthaal tussen 9u en 9u30 zodat we stipt kunnen starten om 9u30. Je zal op voorhand via mail alle info ontvangen: welk atelier je volgt, welke markt je volgt, waar je precies moet zijn. Op die manier kan je tijdens het onthaal vooral landen en netwerken. We voorzien geen naamkaartjes of etiketjes, maar vragen je om je FOPEM-button mee te brengen. Die ontving je in september 2021. Er zullen er nog enkele op voorraad zijn aan het onthaal. Je kan je deellunch meteen in de frigo steken.
Welkom
Van 9u30 tot 10u30 focussen we op het UDL-kader van de vorige studiedag (deel 1 in februari). We doen dit in groepjes via activerende werkvormen. Dit is een praktische verdieping van het eerste digitale deel van deze studiedag.Wil je hier graag meer over weten? In het kader hieronder ontdek je verdiepende bronnen.
Universeal Design for Learning
Artevelde Hogeschool
-
Website UDL
-
Website Potential: hoe pas ik UDL toe?
-
Brochure: universeel ontwerp in de klas en op school: op stap naar redelijke aanpassingen.
-
Filmpje: UDL at a Glance
-
Boek: UDL: Universal Design for Learning in de praktijk. Lessen ontwerpen voor iedereen.
-
Boek: A.ll-in: inclusief lesgeven met UDL.
-
Podcast: UDL
Ateliers
Van 10u30 tot 12u30 kan je je helemaal laten onderdompelen in één van de tien ateliers die we voor jou in petto hebben. Het is wijs om samen met één of meerdere collega's hetzelfde atelier te volgen. Op die manier is er een veel grotere kans dat wat jullie bijleerden achteraf een duurzame plek krijgt op school.
Bereid je je graag al goed voor, wil je alvast even snuisteren in het thema of heb je een keuze gemaakt maar wil je niets missen van de andere ateliers? Dan kan je hieronder verdiepende bronnen per atelier bekijken.
Middagpauze
We komen terug samen om 12u30 voor een deellunch. We vragen dat iedereen iets meebrengt om toe te voegen aan het buffet. In ruil mag je smullen van al het lekkers! Niet zo'n fan van dit concept (allergie, corona,...)? Geen enkel probleem. Voel je vrij om je eigen lunch mee te brengen en op te eten. Bespreek eventueel in team wie wat meebrengt. Als iedereen een gigantische quiche en vijf stokbroden meebrengt hebben we te veel eten over en da's jammer.
Deelmarkt
Van 13u45 tot 14u45 zetten we sprekende praktijkvoorbeelden van brede basiszorg in de kijker. Elke FOPEM-school stelt een deel van hun werking voor. Je kan feedback geven, vragen stellen, mee nadenken over iets waar ze nog mee worstelen,... Uitwisseling staat centraal in dit deel van de studiedag.
Praktisch:
-
De markt bestaat uit 3 delen van 15 minuten. In elk deel bezoek je een marktkraampje.
-
Je kiest op voorhand 3 marktkraampjes uit. Je kiest op voorhand ook de volgorde.
-
Beman jij zelf het kraampje van jouw school? Houd hier dan rekening mee bij je keuze. Je zal bij inschrijving per deel kunnen aangeven of je het kraampje van je school al dan niet bemant.
-
De kraampjes op de studiedag oost (3/10) en west (14/10) verschillen van elkaar.
Reflectiemoment
Tijdens de studiedag zelf kom je meteen met je team samen om alle kennis, ideeën, tips, bedenkingen van deze studiedag samen te leggen. Welke puzzel vormt er zich? Waar willen jullie een volgende keer op doorwerken? Welke ateliergever of FOPEM-school willen jullie zeker nog eens contacteren?
Daarna dagen we jullie uit om het resultaat van jullie reflectiemoment met collega's uit andere FOPEM-scholen te delen. Op die manier verrijk je nog meer jullie doelen, plannen en ideeën. Dit gebeurt in een aangename setting met aperotafels als afsluiter. Rond 16u ronden we af.
Terugblik: verwerkingsopdracht rond geïntegreerde leerlingenbegeleiding
De gemeenschappelijke pedagogische studiedag brede basiszorg bestaat uit twee delen. Deel 1 (februari) was digitaal en introduceerde 3 richtinggevende kaders voor brede basiszorg. Die overlopen we tijdens deel 2 (oktober) nog eens kort tijdens het welkomstmoment.
Op de studiedag in februari konden teams een verwerkingsopdracht doen nadat Elke Struyf de pijlers van geïntegreerde leerlingenbegeleiding uit de doeken deed. Die opdracht staat nog steeds online en kan je hieronder met het team doen.
Instructiefilmpje verwerkingsopdracht
Vul hieronder enkel de pijlers in die de spelleider op voorhand uitkoos
Geïntegreerde leerlingbegeleiding
Elke Struyf - Universiteit Antwerpen
-
Boek: Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding.
-
Toolbox geïntegreerde leerlingenbegeleiding
Universeal Design for Learning
Artevelde Hogeschool
-
Website UDL
-
Website Potential: hoe pas ik UDL toe?
-
Brochure: universeel ontwerp in de klas en op school: op stap naar redelijke aanpassingen.
-
Filmpje: UDL at a Glance
-
Boek: UDL: Universal Design for Learning in de praktijk. Lessen ontwerpen voor iedereen.
-
Boek: A.ll-in: inclusief lesgeven met UDL.
-
Podcast: UDL
Herstelgericht werken
Ligand