top of page

Gemeenschappelijke studiedag:
brede basiszorg

Basiszorg is in het zorgcontinuüm het grootste en belangrijkste niveau: een rijke context creëren in de klas waardoor alle kinderen floreren, zich veilig voelen en het beste van zichzelf kunnen geven. Heel mooi en waardevol op papier maar in de praktijk is het niet altijd even gemakkelijk. We bieden een gemeenschappelijke pedagogische studiedag aan waarbij het voltallige schoolteam aan de slag gaat rond die brede basiszorg. Op die manier hopen we scholen te versterken in het omgaan met diversiteit.

​

De pedagogische studiedag bestaat uit twee delen: deel 1 was digitaal en is al achter de rug (februari). Deel 2 is live en vindt plaats in oktober. Je vindt op deze pagina alle informatie over deel 1 en deel 2.

Dagplanning

Studiedag OOST

Schoolteams uit Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg

Maandag 3 oktober 2022

9u30 tot 16u (onthaal vanaf 9u)

Provinciehuis Leuven, vlak naast het station van Leuven

Deellunch - FOPEM-button - Balpen

Studiedag WEST

Schoolteams uit West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen

Vrijdag 14 oktober 2022

9u30 tot 16u (onthaal vanaf 9u)

Groeningheheem Kortrijk, op 10 minuten wandelen van station Kortrijk

Deellunch - FOPEM-button - Balpen

DAGPLANNING

Onthaal

Een zachte landing met gespreksstarters, de kans om te netwerken en uit te wisselen.

9u00 - 9u30

Middagpauze

We gaan voor een gezellige deellunch: iedereen brengt iets lekkers mee. Voel je je hier niet comfortabel bij? Geen probleem!

12-30 - 13u45

Welkom

Je maakt uitgebreid kennis met enkele kaders en principes van 'brede basiszorg'. Je verwerkt deze kennis actief.

9u30 - 10u30

Deelmarkt

Alle FOPEM-scholen stellen een onderdeel uit hun brede basiszorg voor. Ga langs, leer bij en reflecteer samen. Via de pijl hieronder kies je 3 standjes.

13u45 - 14u45

Ateliers

We bieden een waaier van ateliers aan. Kies wijs en verdiep je volledig in het thema. Ontdek de ateliers via de pijl.

10u30 - 12u30

Reflectiemoment

Wat je vandaag leerde kan je uitgebreid bespreken en verankeren met je team. Daarna ga je in dialoog met FOPEM-collega's en stem je af.

14u45 - 16u

Onthaal

Onthaal

We voorzien onthaal tussen 9u en 9u30 zodat we stipt kunnen starten om 9u30Je zal op voorhand via mail alle info ontvangen: welk atelier je volgt, welke markt je volgt, waar je precies moet zijn. Op die manier kan je tijdens het onthaal vooral landen en netwerken. We voorzien geen naamkaartjes of etiketjes, maar vragen je om je FOPEM-button mee te brengen. Die ontving je in september 2021. Er zullen er nog enkele op voorraad zijn aan het onthaal. Je kan je deellunch meteen in de frigo steken.

WhatsApp Image 2022-08-30 at 4.33_edited
Welkom

Welkom

Van 9u30 tot 10u30 focussen we op het UDL-kader van de vorige studiedag (deel 1 in februari). We doen dit in groepjes via activerende werkvormen. Dit is een praktische verdieping van het eerste digitale deel van deze studiedag.Wil je hier graag meer over weten? In het kader hieronder ontdek je verdiepende bronnen.

Universeal Design for Learning

Artevelde Hogeschool

  • Website UDL

  • Website Potential: hoe pas ik UDL toe?

  • Brochure: universeel ontwerp in de klas en op school: op stap naar redelijke aanpassingen.

  • Filmpje: UDL at a Glance

  • Boek: UDL: Universal Design for Learning in de praktijk. Lessen ontwerpen voor iedereen.

  • Boek: A.ll-in: inclusief lesgeven met UDL.

  • Podcast: UDL 

Ateliers

Ateliers

Van 10u30 tot 12u30 kan je je helemaal laten onderdompelen in één van de tien ateliers die we voor jou in petto hebben. Het is wijs om samen met één of meerdere collega's hetzelfde atelier te volgen. Op die manier is er een veel grotere kans dat wat jullie bijleerden achteraf een duurzame plek krijgt op school.

Bereid je je graag al goed voor, wil je alvast even snuisteren in het thema of heb je een keuze gemaakt maar wil je niets missen van de andere ateliers? Dan kan je hieronder verdiepende bronnen per atelier bekijken.

Middapauze

Middagpauze

We komen terug samen om 12u30 voor een deellunch. We vragen dat iedereen iets meebrengt om toe te voegen aan het buffet. In ruil mag je smullen van al het lekkers! Niet zo'n fan van dit concept (allergie, corona,...)? Geen enkel probleem. Voel je vrij om je eigen lunch mee te brengen en op te eten. Bespreek eventueel in team wie wat meebrengt. Als iedereen een gigantische quiche en vijf stokbroden meebrengt hebben we te veel eten over en da's jammer.

Markt

Deelmarkt

Van 13u45 tot 14u45 zetten we sprekende praktijkvoorbeelden van brede basiszorg in de kijker. Elke FOPEM-school stelt een deel van hun werking voor. Je kan feedback geven, vragen stellen, mee nadenken over iets waar ze nog mee worstelen,... Uitwisseling staat centraal in dit deel van de studiedag.

Praktisch:

  • De markt bestaat uit 3 delen van 15 minuten. In elk deel bezoek je een marktkraampje.

  • Je kiest op voorhand 3 marktkraampjes uit. Je kiest op voorhand ook de volgorde.

  • Beman jij zelf het kraampje van jouw school? Houd hier dan rekening mee bij je keuze. Je zal bij inschrijving per deel kunnen aangeven of je het kraampje van je school al dan niet bemant.

  • De kraampjes op de studiedag oost (3/10) en west (14/10) verschillen van elkaar.

Reflectiemoment

Reflectiemoment

Tijdens de studiedag zelf kom je meteen met je team samen om alle kennis, ideeën, tips, bedenkingen van deze studiedag samen te leggen. Welke puzzel vormt er zich? Waar willen jullie een volgende keer op doorwerken? Welke ateliergever of FOPEM-school willen jullie zeker nog eens contacteren?

​

Daarna dagen we jullie uit om het resultaat van jullie reflectiemoment met collega's uit andere FOPEM-scholen te delen. Op die manier verrijk je nog meer jullie doelen, plannen en ideeën. Dit gebeurt in een aangename setting met aperotafels als afsluiter. Rond 16u ronden we af.

Teamoefening studiedag deel 1

Terugblik: verwerkingsopdracht rond geïntegreerde leerlingenbegeleiding

De gemeenschappelijke pedagogische studiedag brede basiszorg bestaat uit twee delen. Deel 1 (februari) was digitaal en introduceerde 3 richtinggevende kaders voor brede basiszorg. Die overlopen we tijdens deel 2 (oktober) nog eens kort tijdens het welkomstmoment.

Op de studiedag in februari konden teams een verwerkingsopdracht doen nadat Elke Struyf de pijlers van geïntegreerde leerlingenbegeleiding uit de doeken deed. Die opdracht staat nog steeds online en kan je hieronder met het team doen.

Instructiefilmpje verwerkingsopdracht

Vul hieronder enkel de pijlers in die de spelleider op voorhand uitkoos

Pijler 1: Visie op leerlingbegeleiding

Pijler 2: Een ondersteunende rol van de coördinator

Pijler 3: ondersteunende structuren en procedures

Pijler 4: schoolinterne samenwerking

Pijler 5: samenwerking met ouders

Pijler 6: samenwerking met leerlingen

Pijler 7: samenwerking met externen

Pijler 8: professionalisering van het schoolteam

Verslag van het gesprek (enkel voor de notulist)

Geïntegreerde leerlingbegeleiding

Elke Struyf - Universiteit Antwerpen

  • Boek: Samen sterk in geïntegreerde leerlingenbegeleiding.

  • Toolbox geïntegreerde leerlingenbegeleiding

Universeal Design for Learning

Artevelde Hogeschool

  • Website UDL

  • Website Potential: hoe pas ik UDL toe?

  • Brochure: universeel ontwerp in de klas en op school: op stap naar redelijke aanpassingen.

  • Filmpje: UDL at a Glance

  • Boek: UDL: Universal Design for Learning in de praktijk. Lessen ontwerpen voor iedereen.

  • Boek: A.ll-in: inclusief lesgeven met UDL.

  • Podcast: UDL 

Herstelgericht werken

Ligand

  • Website Ligand

  • Boek: samen wijs! Herstelgericht werken op school. 

  • TedXTalk: Empathy - The heart of difficult conversations

  • Website Potential: Herstelgericht werken

Terug naar overzicht

bottom of page