Graad in de kijker: 1e, 2e, 3e leerjaar (24/9)

Bijgewerkt: 3 nov 2020

Benieuwd wat een focusdoel is? Scrol helemaal naar beneden voor uitleg en een oefening!

1. Verslag van de studiedag

Samen leren we het cahier W.O. beter kennen en gebruiken. We zoeken naar toepassingen voor jouw graad en klas. Hieronder kan je de gebruikte presentatie, aangevuld met linken en reflecties die we doorheen de dag verzamelden, bekijken en downloaden.


2020-09-24 - PBD - Graad in de kijker 1e
.
Download • 4.13MB

We maakten intensief gebruik van de taxonomie van Bloom die concrete werkwoorden en activiteiten suggereert. Hieronder vind je een afbeelding waar we mee aan de slag gingen en de Bloom-waaier waar niet alleen werkwoorden/activiteiten maar ook producten en verdiepende vragen bij staan. TIP: er is in november een webinar (in het kader van hoogbegaafdheid) over hoe je activiteiten kan verrijken met de taxonomie van Bloom. meer info


2020-09-24 - S.A.M. - Waaier van Bloom
.p
Download P • 1.02MB

Download hier de bovenstaande afbeelding in PDF:


2020-09-16 - Graad in de kijker 123 - Ta
.
Download • 100KB


Enkele sfeerfoto's!



Je kan met vragen en tips altijd terecht op pbd@fopem.be


2. Hoe bepaal je een focusdoel?

Naar aanleiding van deze werkdag gingen we aan de slag met het begrip focusdoel. In het cahier W.O. gaan we voor soepele leerlijnen: geen nood aan vooraf bepaalde tussenstappen, we bepalen ons doel samen met de klasgroep en gaandeweg doorheen onze dag/week/maand/... Een focusdoel helpt jou concreet om 'al gaande' en 'samen met de klasgroep' doelgericht én tegelijk ervaringsgericht aan de slag te gaan. Een focusdoel bepaal je met de leerspiraal. We merken echter dat de leerspiraal zoals ze in het cahier staat niet altijd een bruikbaar instrument is. Veel begeleiders staan achter het principe van spiraalleren, maar weinig begeleiders weten hoe ze dat precies in hun alledaagse praktijk kunnen toepassen. Daarom gaan we aan de slag met de waaier van Bloom (de leerspiraal is namelijk hierop gebaseerd). Je kan die waaier hieronder downloaden.



2020-09-24 - S.A.M. - Waaier van Bloom
.p
Download P • 1.02MB

Stel je voor...

Je krijgt een vraag binnen in de ronde waar je meteen betrokkenheid en enthousiasme rond merkt bij de kinderen, je besluit dan ook om hier een project rond op te starten. Je wil graag zoveel mogelijk in de zone van naaste ontwikkeling werken en zoekt daarom naar manieren om die initiële vraag open te trekken. Je bekijkt de W.O.-waaier. De zes deeldomeinen en kernwoorden op de mindmap geven je al wat richting maar het blijft wat mager. Je bekijkt de ontwikkelingsdoelen en eindtermen verder in de W.O.-waaier. Het vetgedrukte werkwoord maakt het concreter. Toch is het moeilijk voor jou om met je groep een specifiek doel te kiezen om die vraag uit de ronde te verrijken. Je beslist om een vaardigheid (geen inhoud of thema!) te kiezen met behulp van de waaier van Bloom. Dat wordt al een stuk concreter! Je focust dus niet op de eindvlag op de berg (= de eindtermen voor einde 6e leerjaar) maar op de tussenstop onderweg. Je beantwoordt voor jezelf de vraag Wat wil ik dat mijn leerlingen kunnen aan het einde van dit project? Dit zijn de focusdoelen voor dit project. Wanneer je samen met de kinderen activiteiten bedenkt tijdens de brainstorm reflecteer je geregeld welke activiteiten jouw focusdoelen dienen. Dit is wat het in de praktijk betekent om met een soepele leerlijn te werken: niet met vooraf bepaalde tussenstappen maar al gaande en afgestemd op de klasgroep.


Voorbeeld

In de ronde gaat het over paarden. Het is verleidelijk om meteen in activiteiten en ideeën rond dat thema te gaan denken. Maar er is nood aan een werkwoord/vaardigheid! Niemand zegt “Ik wil dat mijn leerlingen op het einde kunnen paarden.” Je zegt wel “Ik wil dat mijn leerlingen op het einde paarden kunnen vergelijken.”


Voor - tijdens - na

Focusdoelen helpen je in de voor en tijdens van je project:


Voor: de waaier van Bloom (of de leerspiraal) inspireert je en helpt jou een focus kiezen.


Tijdens: doordat je focusdoelen in je achterhoofd hebt, zie je sneller hoe en wat je gaat begeleiden, aan welke activiteiten je veel aandacht besteed, wanneer je gaat ingrijpen en sturen, welke kansen je laat voorbij gaan en welke kansen je met beide handen grijpt.


Maar wat met de na van een project? Hoe weet je nu of dat focusdoel bereikt is bij elke leerling? Door samen met de leerlingen en op voorhand succescriteria te bepalen. Je leest er meer over in de presentatie van deze vorming Graad in de kijker 1/2/3. Je kan de presentatie hieronder downloaden.


2020-09-24 - PBD - Graad in de kijker 1e
.
Download • 4.13MB

Korreltje zout

In de praktijk zit alles natuurlijk iets complexer in elkaar. Je hebt niet altijd de tijd om expliciet focusdoelen te bepalen en vaak krijgt het project een heel andere wending naargelang jullie bezig zijn. Besef dat je ongetwijfeld vaak al doelgericht werkt. Je weet best wel wat je bij de kinderen wil nastreven en hoe je hen hierin ondersteunt. De waaier van Bloom kan je vooral inspireren wanneer je twijfelt of het gevoel hebt dat het project alle kanten op gaat.


Projecten zijn erg complex, de kinderen worden volledig ondergedompeld in een thema en leren zoveel meer bij dan je ooit zou kunnen registreren. Toch kan het interessant zijn om - naast alle spontane dingen die gebeuren tijdens een project - 3 à 5 focusdoelen te bepalen. Dat helpt jou ook beslissen of je nu veel aandacht zal schenken aan die vlinder die jullie toevallig zien tijdens een boswandeling of niet.


Oefening

  1. Met welk project ben je nu bezig? Noteer dit zo helder mogelijk.

  2. Kies met behulp van de W.O.-waaier aan welk deeldomein, kernwoord/cluster of minimumdoel je graag wil werken. Bepaal met andere woorden eerst de verre vlag op de berg.

  3. Bedenk kort hoe je de voorkennis zou activeren bij de kinderen (m.b.v. de cognitieve tijdlijn en kerncompetenties) en hoe je dan zou zien waar die zone van naaste ontwikkeling zich bevindt. Zo kan je inschatten wat de moeilijkheidsgraad van je focusdoel zal zijn.

  4. Gebruik de waaier van Bloom of de leerspiraal (of andere schema's die je kan terugvinden in de presentatie van deze vorming) om je focusdoel(en) te bepalen. Vraag je vooral af wat je wil dat je leerlingen kunnen.

  5. Brainstorm - eventueel ook m.b.v. de waaier van Bloom - welke activiteiten je zou aanbieden om dat focusdoel te bereiken.

  6. EXTRA: bedenk wanneer je zou kunnen zien dat kinderen het focusdoel bereikt hebben, welk concreet gedrag ze zouden stellen, welk product ze zouden gemaakt hebben en hoe dat eruit zou zien. (= summatief evalueren)

  7. EXTRA: bedenk hoe je de zonet geformuleerde succescriteria zou zien tijdens het project: in een quiz, tijdens een presentatie die de kinderen geven, in een gesprek, in hun projectboek,...? (= formatief evalueren)


Samen school maken

Deze website brengt het volledige pedagogische aanbod van FOPEM samen op één plek: nascholing, begeleiding en inspirerend bronmateriaal.

Deze website is de centrale plek om je in te schrijven voor een nascholing van FOPEM of een begeleiding op maat aan te vragen.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now