Regioco sessie 2 (26/4 + 3/5)

Bijgewerkt: mei 3

We nemen samen de tijd voor één groot agendapunt.

Welke lessen willen we (niet) trekken uit de (voorbije) coronaperiode?

We onderzoeken binnen dat thema twee grote sporen:

  • Spoor 1: Hoe had/heeft deze pandemie concreet invloed en hoe reageer je hier als school op?

  • Spoor 2: Wat doet een dergelijke crisisperiode onderliggend met een school en met onze visie op goed onderwijs nu en in de toekomst?

Op voorhand vulden de coördinatoren een enquête in die de realiteit in hun school schetst en de coronaeffecten op onze scholen verzamelt.


1. Data en besluiten enquête

10u-10u30

Alle coördinatoren vulden voor hun school een formulier in met open vragen over de corona-effecten en mogelijke leerachterstand. De resultaten werden samengevat in onderstaande presentatie. We houden het kompas cultuurbeschouwing in ons achterhoofd om hier naar te kijken.

20210426 20210503 - PBD FOPEM - resultat
.
Download • 304KB

2. Leestijd

10u30 - 11u15

In verschillende groepjes nemen we elk een aantal bronnen voor onze rekening. Tijdens het lezen kan je bedenkingen, citaten, verontwaardigingen, ... op ons digitale whiteboard verzamelen. Werk met digitale post-its in het kleur van jouw groepje. Een post-it plaats je door te dubbelklikken op ons digitale whiteboard.

Bronnen


Het roze groepje leest de verslag van een hoorzitting (van blz. 5 tot 13 en 18 tot 23) in het Vlaams Parlement.

Op 12 maart 2021 organiseerde de Commissie voor Onderwijs een hoorzitting over het wegwerken van de leerachterstand als gevolg van de coronacrisis. Er werden drie sprekers uitgenodigd: Dirk Van Damme, senior counsellor bij het Directorate for Education and Skills van de OESO, Kristof De Witte, hoogleraar verbonden aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, en Tim Surma, research manager van het Expertisecentrum voor Effectief Leren van de Thomas More Hogeschool. De toelichtingen zijn te lezen van p 5 tem 13 en van p18 (onderaan) tem 23. De snelle lezers kunnen de vragen en antwoorden ook lezen en de heel snelle lezers kunnen ook nog extra parlementaire vragen lezen.

Het geel groepje leest een bron van John Hattie: 'Visible Learning Effect Sizes When Schools Are Closed: What Matters and What Does Not' van John Hattie


Het groen groepje leest drie bronnen over 'leerachterstand': een analyse in De Tijd (hieronder te downloaden), de Nederlandse pedagoog Marcel Van Herpen (hieronder te downloaden) en Kris Van den Branden over het UNESCO-rapport .

2021-04-17 - Daan Bleus in De Tijd - Ik
.
Download • 30KB
2021-02-15 - Marcel Van Herpen in Braban
.
Download • 25KB

En voor de snelle lezers nog een toemaatje!
2021-04-10 - Kinderrechtencommissariaat
.
Download • 125KB
2021-03-13 - Klaas Maenhout in De Standa
.
Download • 28KB

3. Groepsgesprek

11u15 - 12u30

In verschillende groepjes bespreken jullie de gelezen bronnen en formuleren jullie een besluit.

De digitale whiteboards zijn hiervoor jullie leidraad:

4. Stellingengesprek

14u- 15u

Uit de digitale whiteboards destilleerden we enkele stellingen. In gemixte groepjes formuleren jullie een antwoord op jullie stelling én maak je de link naar de resultaten uit de enquête.

Hoe verhoudt de realiteit in onze scholen zich tot de stelling en omgekeerd?

5. Afsluitende reflectie in plenum

15u - 15u30

De groepjes delen hun besluit. We ronden samen af met twee reflectievragen:

Hoe ga je hier nu verder mee naar volgend jaar?
Welke kansen heb je - bewust of onbewust - laten liggen?