Archief nieuwsbrieven
Op deze pagina worden alle vorige nieuwsbrieven verzameld:
1. Nieuwsbrief voor begeleiders: pedagogisch-didactische focus >> ga naar overzicht
2. Nieuwsbrief voor coördinatoren: beleidsmatige focus >> ga naar overzicht
3. Tipreeks klasmanagement 4e, 5e en 6e leerjaar (vormingsaanbod '23-'24) >> ga naar overzicht
4. Tipreeks klasmanagement kleuter (vormingsaanbod '24-'25) >> ga naar overzicht
5. Tipreeks klasmanagement 1e, 2e en 3e leerjaar >> ga naar overzicht
6. Luisterreeks Academisch optimisme >> ga naar overzicht
De tipreeksen en luisterreeks zijn vormingen waar je voor kan inschrijven. We merken dat die nieuwsbrieven met collega's gedeeld worden. Goed idee. We kunnen alleen maar blij zijn dat jullie enthousiast zijn en collega's meenemen in het bad van klasmanagement of academisch optimisme. Weet wel dat het leren minder groot is als je enkel luistert of leest. Deze tip- en luisterreeksen zijn bewust ontworpen met de reflectievragen, met actief noteren en experimenteren en met intervisiemomenten. Het leerrendement zal hoger liggen van deelnemers die inschrijven voor de vorming en alle stappen in ons vormingsontwerp volgen.
Nieuwsbrief voor begeleiders: pedagogisch-didactische focus
Elke tweede dinsdag van de maand versturen we onze abonnees een nieuwsbrief boordevol nieuws en tips. Je wordt op de hoogte gebracht van aankomende vormingen en krijgt soms een leuke opdracht om je te inspireren.
Nog niet ingeschreven? Abonneer je dan snel op onze nieuwsbrief voor begeleiders!
Nieuwsbrief voor coördinatoren: beleidsmatige focus
Elke tweede dinsdag van de maand versturen we een nieuwsbrief naar alle coördinatoren met belangrijke info vanuit de overheid, vanuit SOM, vanuit de PBD, vanuit OKOplus,... Het is een belangrijk onderdeel in de communicatie tussen FOPEM/SOM en de scholen. Bestuurders of andere betrokkenen die ook deze info willen ontvangen, kunnen zich inschrijven voor deze nieuwsbrief.
Nog niet ingeschreven? Abonneer je dan snel op onze nieuwsbrief voor coördinatoren!
Tipreeks klasmanagement: 4e, 5e en 6e leerjaar
Hoe kan ik mijn klas versterken? Hoe hou ik al die bordjes in de lucht? Hoe pak ik die rol van begeleider op: vrijheid geven en toch ook sturen? En wat met al die verschillende noden van kinderen? Deze vorming bestaat uit een tipreeks van 6 nieuwsbrieven en 2 digitale intervisies.
Deze vorming is voorbij maar de tipreeksen zijn nog steeds beschikbaar.
-
Tip 1: gouden weken + klasraad
-
Tip 2: Jef & Jos + scaffolding
-
Tip 3: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek + dagelijkse kost
-
Tip 4: motivatie
-
Tip 5: brede basiszorg
-
Tip 6: tienerbrein
Tipreeks klasmanagement: kleuter
Hoe kan ik mijn klas versterken? Hoe hou ik al die bordjes in de lucht? Hoe pak ik die rol van begeleider op: vrijheid geven en toch ook sturen? En wat met al die verschillende noden van kinderen? Deze vorming bestaat uit een tipreeks van 6 nieuwsbrieven en 2 digitale intervisies.
Deze vorming is voorbij maar de tipreeksen zijn nog steeds beschikbaar.
-
Tip 1: ruimte inrichten
-
Tip 2: groepsvorming
-
Tip 3: Jef & Jos
-
Tip 4: overgangsmomenten
-
Tip 5: spelen
-
Tip 6: kleuterbrein
Tipreeks klasmanagement: 1e, 2e en 3e leerjaar
Hoe kan ik mijn klas versterken? Hoe hou ik al die bordjes in de lucht? Hoe pak ik die rol van begeleider op: vrijheid geven en toch ook sturen? En wat met al die verschillende noden van kinderen? Deze vorming bestaat uit een tipreeks van 6 nieuwsbrieven en 2 digitale intervisies.
-
Tip 1: ruimte inrichten
-
Tip 2: groepsvorming
-
Tip 3: overgangsmomenten
-
Tip 4: spelen
-
Tip 5: nieuwe autoriteit
-
Tip 6: kinderbrein
Luisterreeks Academisch optimisme
Academisch optimisme zet in op leerprestaties én eerlijke kansen. In schooljaar '27/'28 organiseren we hier vormingen over. In schooljaar '25/'26 gaan we het thema verkennen aan de hand van podcasts. Je luistert op eigen tempo thuis en komt twee keer bij elkaar om uit te wisselen. De zes afleveringen hebben een link met het thema, maar staan ook op zichzelf. Er passeren zes boeiende sprekers met zes uitdagende inhouden: teamzorg en samenwerken, inclusief onderwijs, hoge verwachtingen, goede lesmethodes, veerkracht en vertrouwen...
-
Podcast 1: 'Wat elke leerling nodig heeft', met Klaar Hammenecker
-
Podcast 2: 'Teamzorg', met Lisa Verhelst en Ann Martin
-
Podcast 3: 'Onderwijs vanuit hoge verwachtingen', met Renald Gunsch en Lia Voerman
-
Podcast 4:
-
Podcast 5:
-
Podcast 6: