De Collectie van FOPEM

Hier vind je pedagogisch-didactische instrumenten die de pedagogische begeleidingsdienst van FOPEM ontwikkelde in samenwerking met scholen. Ze zijn gericht op methodeonderwijs en op de leervragen van de scholen. Om het product te downloaden klik je op het wolkje steeds linksboven in elk kader.

W.O.-waaier

Alle eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor W.O. in één oogopslag, en dat in een handig formaat!

Een ideaal instrument om tijdens je klaswerking te gebruiken: je vaste werking en klasinrichting verrijken, ervaringen van kinderen verdiepen of nagaan wat precies gekend moet zijn. Het kan allemaal met deze W.O.-waaier! Samen met leraren van het 4e, 5e en 6e leerjaar werd de W.O.-waaier ontwikkeld op een vorming Graad in de kijker.

Je kan de W.O.-waaier ook fysiek bestellen op de cahierwebsite.

Zoeken in boeken

In onze scholen stimuleren we dat leerlingen zelfstandig informatie opzoeken en verwerken. Maar wat is een goed boek? Hoe verwerken we teksten? Waar en wanneer werken kinderen met digitale informatie? Wat zijn passende portaalsites? En wat is de rol van de leraar in dit complexe proces? Dit boekje verzamelt enkele ideeën en antwoorden die we sprokkelden in onze scholen tijdens een starterscursus en regioco.

Je kan Zoeken in boeken ook fysiek bestellen op de cahierwebsite.

Naslagwerk ervaringscyclus

De ervaringscyclus vormt voor onze scholen de start van wereldoriënterend onderwijs. Het is een theoretisch model dat zich niet altijd gemakkelijk laat vertalen naar de praktijk. Dit naslagwerk geeft meer duiding bij de theorie en verzamelt didactische tips en mindmaps die daar bij aansluiten. Dit naslagwerk werd ontwikkeld voor de vorming Graad in de kijker 4e, 5e en 6e leerjaar.

Je kan dit naslagwerk ook fysiek bestellen op de cahierwebsite.

Invulfiche cultuurbeschouwing

Cultuurbeschouwing aanbrengen kan op veel manieren gebeuren: impliciet bij de inrichting van je klas met foto's en poëzie of net heel expliciet door dieper in te gaan op grote of net heel kleine vragen van kinderen. Het is een manier van kijken (van beschouwen) die je, als leraar en als kind, vaak moet inoefenen. Met deze invulfiche kan je bewust en gestructureerd tijd maken voor cultuurbeschouwing in de klas en leer je samen met de leerlingen het beschouwen van cultuur onder de knie te krijgen. Je gebruikt de fiche als aanvulling op het cahier cultuurbeschouwing. De invulfiche werd ontwikkeld op een regioco.

Je kan deze invulfiche ook downloaden in Word-formaat op de cahierwebsite.

Pedagogie van het worden: reflectie-instrument om te gebruiken bij het evalueren en rapporteren

Evalueren en rapporteren: hoe doe je het en hoe doe je het goed?  Dat is de vraag van één miljoen waar veel scholen mee bezig zijn. Er bestaat natuurlijk geen juist antwoord. Belangrijk is dat je als (kern)team kritisch en alert blijft en geregeld jullie praktijk onderzoekt. Dat kan met dit reflectie-instrument dat de sprekende naam De pedagogie van het worden kreeg. Dit instrument werd ontwikkeld in een onderzoeksgroep met coördinatoren en in samenwerking met onderzoekers van het Impetusproject (UGent) die werken rond de zelfdeterminatietheorie.

Je kan dit reflectie-instrument ook downloaden in Word-formaat.

Kwaliteit van een kernteam

Als organisatie gaan en staan we voor woorden zoals participatief en samen school maken. Maar hoe maak je dit waar in de realiteit? Als begeleidingsdienst kozen we voor een duidelijke invulling: gedeeld leiderschap

Een kenmerk van zo'n gedeelde leiderschapscultuur is dat er werkgroepen of kernteams zijn met een duidelijk mandaat: een kernteam cahier W.O. in het team, de tandem zorgco-co-zorgleerkracht, de werkgroep personeel vanuit het bestuur. We ontwikkelden een leidraad die de kwaliteit van die samenwerking garandeert.

Kijkbril gedeeld leiderschap

Samen school maken, daar gaan we voor! Maar hoe doe je dit precies? We zetten in op vorming rond gedeeld leiderschap.

 

Gedeeld leiderschap biedt een antwoord op de straffe resultaten van het SONO-onderzoek naar stress en welbevinden bij schoolleiders. Tegelijk werd in verschillende onderzoeken ook bewezen dat je in een cultuur van gedeeld leiderschap veel meer kans hebt om je doelen te bereiken en je gedeelde droom waar te maken; kwalitatief onderwijs voor elk kind dus.

In samenwerking met Koen Marichal van Stalla ontwikkelden we de Kijkbril gedeeld leiderschap (naar aanleiding van het OKO-project 'Schoolbestuur, schoolleiding en schoolteam creëren een cultuur van gedeeld leiderschap'). Die kan je hier in onze Collectie bekijken.

Op zoek naar meer vorming hierrond? Neem een kijkje in ons nascholingsaanbod! We werken rond gedeeld leiderschap met coördinatoren tijdens de leergemeenschap voor coördinatoren, met besturen tijdens de vormingsavond voor schoolbesturen en met begeleiders tijdens de vorming zorgcoördinatoren, vorming cahiercoach en vorming taalcoach.

Samen school maken

Deze website brengt het volledige pedagogische aanbod van FOPEM samen op één plek: nascholing, begeleiding en inspirerend bronmateriaal.

Deze website is de centrale plek om je in te schrijven voor een nascholing van FOPEM of een begeleiding op maat aan te vragen.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now