Waarom deze website?
De pedagogische begeleidingsdienst (PBD) van FOPEM ondersteunt scholen het hele jaar door. We richten ons op coördinatoren, zorgcoördinatoren, taal- en cahiercoaches, bestuurders, (startende) begeleiders, administratieve krachten,... kortom iedereen die mee vorm geeft aan de school!
We werken hiervoor op drie manieren:
NASCHOLINGEN: dit is een GEORGANISEERD AANBOD dat we jaarlijks zelf voorzien. Dat aanbod kan verschillende vormen aannemen: leergemeenschap of lerend netwerk, vorming met meerdere sessies, webinar, intensief traject op maat voor kernteams uit viertal scholen. Het verslag en gebruikte materiaal kan je steeds terugvinden op MS TEAMS. Heb je nog geen toegang? Vraag dan je account aan via dit formulier. We lijsten voor jullie ook graag EXTERNE NASCHOLINGEN van andere organisaties op. Die lijst is indicatief, maar kan je een goed beeld geven van wat er allemaal op de markt is.
BEGELEIDING OP MAAT: soms heb je een leervraag waar je geen antwoord op vindt in ons reguliere nascholingsaanbod of voel je dat je nood hebt aan één-op-één ondersteuning op jouw maat. Je kan hiervoor CONTACT OPNEMEN MET DE PBD. We helpen je om een heldere leervraag te formuleren, werken samen in een traject van drie sessies en helpen jou met behulp van coachingstechnieken om zelf een antwoord formuleren. Zowel begeleiders als coördinatoren en bestuurders kunnen begeleiding op maat aanvragen. We coachen zowel individuen als teams.
INSPIREREND BRONMATERIAAL: in onze MS-TEAMSOMGEVING vind je een schat aan informatie waar je zelfstandig mee aan de slag kan (vraag hier je account aan). Materiaal dat we zelf ontwikkeld hebben, krijgt een speciale plek in DE COLLECTIE op deze vormingswebsite. Tenslotte zijn er ook onze NIEUWSBRIEVEN waar we maandelijks inspirerend materiaal, tips en ideeën met je delen.
TIP: de nieuwsbrieven komen soms terecht bij de ongewenste mails, geregeld even checken dus!
Deze website is specifiek bedoeld om je te informeren over ons totale aanbod en om je gemakkelijk IN TE SCHRIJVEN voor onze georganiseerde nascholingen. Ons aanbod kadert binnen ons pedagogisch begeleidingsplan en zet vijf jaar lang duurzaam in op enkele PEDAGOGISCHE WERVEN.
Ik ben ingeschreven! En nu?
Nadat je je hebt INGESCHREVEN via ons invulformier, ontvang je automatisch een overzicht in je mailbox met de nascholingen waar je voor inschreef. Let op: deze mail komt vaak bij je ongewenste berichten terecht! Een week voor de start van een nascholing krijg je een persoonlijke herinneringsmail van de pedagogische begeleidingsdienst met het gedetailleerde programma en een eventuele voorbereidende opdracht.
Inschrijven voor een EXTERNE NASCHOLING doe je via de website van die organisatie zelf.
Nascholingen gaan zo dicht mogelijk bij een station door, we proberen steeds locaties te vinden in Brussel (tenzij een nascholing regionaal georganiseerd wordt). We werken samen van 9u30 tot 15u30 (tenzij anders aangegeven). Na afloop kan je steeds het verslag en gebruikte materiaal terug vinden op MS Teams. Naargelang het thema wordt de nascholing gegeven door een andere collega van de kern.
Je mag je vervoersonkosten steeds inboeken bij het secretariaat van FOPEM. Dat doe je als volgt:
-
Je vult het onkostenformulier in en niet het bewijs aan de achterkant van het formulier.
-
Je stuurt ze op naar FOPEM/SOM vzw t.a.v. Veerle Boudry, Werf 52A, 8970 Poperinge
-
Je kan het onkostenformulier bewijs ook inscannen en doorsturen naar secretariaat@detorteltuin.be
-
Sommige scholen werken met een school-Railpass. Elk personeelslid dat een vorming bij FOPEM volgt, gebruikt die school-Railpass. Wanneer die kaart vol is, kan ze eenvoudig ingeboekt worden via jullie admin bij Veerle. Goedkoper en handiger dus om op die manier te werken :-)