top of page

Leergemeenschap coördinatoren: sessie 1 (26/9)

Bijgewerkt op: 26 feb. 2021

Opdracht vooraf

  • Zorg dat je jouw leervraag scherp hebt gesteld: Als je wakker ligt van de school, waar lig je dan wakker van? Wat zou je als co graag willen bijleren om hier mee om te gaan?

  • Zorg dat je een keuze hebt gemaakt voor een onderzoeksgroep door in dit formulier jouw keuzes aan te duiden.

  • Ga naar de vormingswebsite en meld je aan voor het forum van de onderzoeksgroepen.


Cultuurbeschouwing


Het moet gezegd... Er gebeurt van alles op deze wereld klein en groot. Waar we warm of koud van worden. Blij of boos. Dus moeilijk kiezen waar we het over willen of moeten hebben. Waar heb jij een mening over? Waar zet jij graag jouw handtekening onder? Waar moet FOPEM voor (blijven) vechten? Illustrator Sassafras De Bruyn kan mooi kwaad worden. Dus delen we dat graag. Je krijgt vier dagen de tijd om haar filmpje te bekijken. Vincent stuurt jullie vrijdagmorgen via mail een kleine opdracht door. Maandag kan je dan jouw antwoord aan de rest ‘presenteren’. Dit wordt een spannend huiswerkje hé!


Trajectgroep gedeeld leiderschap

Ondanks de coronaperikelen maken we vandaag toch graag tijd vrij voor vorming. In de voormiddag focus je op jouw persoonlijke leervraag. Die leervraag is een verre vlag op de berg. In je trajectgroep formuleer je een eerste stap richting die vlag. We maken die zo SMART mogelijk. De groep geeft je alvast tips, inspiratie en bronmateriaal om mee aan de slag te gaan.


Elke trajectgroep heeft z'n eigen digitale plek (Google Document). Die link wordt hier niet gedeeld, de trajectgroepen gaan soms over delicate vragen en interne informatie die we liever afgeschermd houden. Ben je de link naar dat Google Document kwijt? Contacteer gerust jouw kernlid:


Onderzoeksgroep

Kort intermezzo: Tim verdedigde het standpunt van de scholen op de radio omtrent de verlening van de herfstvakantie, je kan dat hier beluisteren

In de namiddag zetten we een andere hoed op: we proberen even onze eigen, persoonlijke vragen en context achterwege te laten en denken in het belang van de federatie/scholengemeenschap. Welk product willen we ontwikkelen dat dringend en specifiek is voor alle coördinatoren?


De onderzoeksgroepen hebben een eigen werkforum op deze website. Ze communiceren en delen materiaal via die plek, op die manier worden er geen 100 mailtjes verstuurd die uiteindelijk verloren geraken. Je kan toegang krijgen tot het forum door een account aan te maken (stap voor stap in dit filmpje).

Elke onderzoeksgroep heeft een sherpa: een kernlid dat ervoor zorgt dat de groep doelgericht aan de slag gaat, verslag bijhoudt, bronmateriaal verzameld en eventueel tussendoor zaken uitwerkt.

De co's werden ingedeeld in vier onderzoeksgroepen:

  • Onderwijskwaliteit: Joachim, Ellen, Bart, Els, Hilde, Kwinten. Sherpa's: Vincent & Julie

  • Ouderbetrokkenheid en -participatie: Elke, Ann, Marian, Nathalie. Sherpa: Lindsey

  • Functionerings- en evaluatiegesprekken: Maritsa, Marleen, Ine, Philippe, Jan, Greet, Didier. Sherpa: Catherine

  • Preventie en veiligheid: Natan, Sara, Klaas, Tim, Delphine. Sherpa: Jürgen

bottom of page