Traject op maat: taalcoach
- Pedagogische begeleidingsdienst FOPEM
- 11 jul 2024
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 2 dagen geleden
Je scherpt je passie en antennes voor taal aan. Je onderzoekt een concreet taalthema op jouw school en experimenteert. Samen met een ontwikkelgroepje creƫer je nieuwe inzichten, kennis en materiaal.
In samenwerking met CTO.
De inschrijvingen zijn reeds afgesloten. We organiseren dit aanbod opnieuw in schooljaar 2028-2029.
Wat leer ik tijdens deze nascholing?
Je gaat aan slag te met het gevalideerd doelenkader voor taal via de nieuwe minimumdoelenĀ en het leerplan LeerĀ Lokaal.Ā Ā
Je werkt het doelgericht ervaringsleren verder uit in de verschillende taalvaardigheden verder uit.
Je leert de zeven didactische principes voor het stimuleren van taalcompetentie kennen (Boordevol Taal, CTO 2024) en koppelt die aan de eigen klaspraktijk.
Je ontwikkelt talige onderwijsleeractiviteiten die geĆÆntegreerd, betekenisvol en interactief zijn.
Hoe verloopt deze nascholing?
Je onderzoekt samen met andere taalcoaches, de PBD en een expert van CTO (Centrum voor Taal en Onderwijs van KU Leuven) hoe taal en taaldidactiek in een kleuterklas eruitzien.
We beginnen met een digitaal startmoment om het traject toe te lichten en de randvoorwaarden scherp te stellen. Elke deelnemer werkt rond een eigen centrale leervraag. Het traject verloopt in drie fases waar telkens dezelfde cirkel wordt doorlopen:
Preteaching: op voorhand hoofdstukken uit boek 'Boordevol Taal' lezen, reflecties noteren
Theoriesessie: we bespreken en verwerken de theorie uit de hoofdstukken die iedereen las. We maken de koppeling met leerplandoelen. We presenteren ondersteunend materiaal en tips. Er is ruim tijd voor intervisie en praktijkuitwisseling onder de deelnemers.
Opdracht: de deelnemer gaat zelfstandig aan de slag op school met inzichten uit de theoriesessie. Dit kan gaan van extra materiaal verzamelen, iets uitproberen of zelf iets uitwerken.
Observatie en feedbackgesprek: een pedagogisch begeleider komt mee in de klas observeren in functie van de leervraag. Daarna volgt een feedbackgesprek.
De drie fases zijn: experimenteerfase > ontwikkelfase > uitwerkfase
Praktische informatie
Het traject wordt begeleid door gastdocent Julie Petitjean van CTO en door kernmedewerkers Vincent Vandevyvere (vincentvandevyvere@fopem.be) en Julie Van Rijckeghem (julie.vanrijckeghem@fopem.be)
We richten ons op begeleiders die werken in de kleuterklas. Je kan voor twee scenario's kiezen:
Scenario 1: deelnemende kleuterleerkracht(en) willen hun eigen klaspraktijk onderzoeken en versterken:
Deelname vanuit je rol als klasbegeleiderĀ
Steun van je coƶrdinatorĀ
Kansen om terug te koppelen aan de andere teamledenĀ over wat je bijleerde en wil aanpassen in je klasĀ
Scenario 2: deelnemende kleuterleerkracht(en) willen hun eigen klaspraktijk onderzoeken en versterken enĀ als taalcoach hun gekozen focusgebied en leervraagĀ onderzoeken en implementeren in de volledige (kleuter)school):
Deelname vanuit je rol als klasbegeleider enĀ als taalcoachĀ
Steun van je coƶrdinatorĀ
Kernteam op schoolĀ dat mee onderzoekt en ontwikkeltĀ
Kansen om ā samen met kernteam op school - terug te koppelen aan de andere teamleden over wat jullie ontwikkelden en willen aanpassen in de kleuterklassen/schoolĀ
Het gedetailleerde programma wordt steeds een week voor de sessie gedeeld op MS Teams.Ā Wil je graag nog vlotter met dit platform werken? Meer info op deze pagina.
DATUM | UUR | LOCATIE | THEMA |
Dinsdag 16 september | 9u30 - 11u30 | Digitaal, via MS Teams | Startmoment |
Donderdag 13 november | 09u30 - 15u30 | Huis van het Nederlands, Brussel | Theoriesessie 1 |
November/december - te bepalen met elke deelnemer | Op school | Observatiemoment 1 + feedbackgesprek | |
Donderdag 22 januari | 09u30 - 15u30 | Huis van het Nederlands, Brussel | Theoriesessie 2 |
Februari - te bepalen met elke deelnemer | Op school | Observatiemoment 2 + feedbackgesprek | |
Donderdag 5 maart | 09u30 - 15u30 | Huis van het Nederlands, Brussel | Theoriesessie 3 |
Maart/april - te bepalen met elke deelnemer | Op school | Observatiemoment 3 + feedbackgesprek | |
Dinsdag 26 mei | 09u30 - 11u30 | Digitaal, via MS Teams | Intervisie |
Najaar 2026 (datum nog te bepalen) | Huis van het Nederlands, Brussel | Deelmoment |
Comments