top of page

Traject op maat: taalcoach

Bijgewerkt op: 2 dagen geleden

Je scherpt je passie en antennes voor taal aan. Je onderzoekt een concreet taalthema op jouw school en experimenteert. Samen met een ontwikkelgroepje creƫer je nieuwe inzichten, kennis en materiaal.

In samenwerking met CTO.


De inschrijvingen zijn reeds afgesloten. We organiseren dit aanbod opnieuw in schooljaar 2028-2029.


Wat leer ik tijdens deze nascholing?

  • Je gaat aan slag te met het gevalideerd doelenkader voor taal via de nieuwe minimumdoelenĀ en het leerplan LeerĀ Lokaal.Ā Ā 

  • Je werkt het doelgericht ervaringsleren verder uit in de verschillende taalvaardigheden verder uit.

  • Je leert de zeven didactische principes voor het stimuleren van taalcompetentie kennen (Boordevol Taal, CTO 2024) en koppelt die aan de eigen klaspraktijk.

  • Je ontwikkelt talige onderwijsleeractiviteiten die geĆÆntegreerd, betekenisvol en interactief zijn.

Hoe verloopt deze nascholing?

Je onderzoekt samen met andere taalcoaches, de PBD en een expert van CTO (Centrum voor Taal en Onderwijs van KU Leuven) hoe taal en taaldidactiek in een kleuterklas eruitzien.


We beginnen met een digitaal startmoment om het traject toe te lichten en de randvoorwaarden scherp te stellen. Elke deelnemer werkt rond een eigen centrale leervraag. Het traject verloopt in drie fases waar telkens dezelfde cirkel wordt doorlopen:

  • Preteaching: op voorhand hoofdstukken uit boek 'Boordevol Taal' lezen, reflecties noteren

  • Theoriesessie: we bespreken en verwerken de theorie uit de hoofdstukken die iedereen las. We maken de koppeling met leerplandoelen. We presenteren ondersteunend materiaal en tips. Er is ruim tijd voor intervisie en praktijkuitwisseling onder de deelnemers.

  • Opdracht: de deelnemer gaat zelfstandig aan de slag op school met inzichten uit de theoriesessie. Dit kan gaan van extra materiaal verzamelen, iets uitproberen of zelf iets uitwerken.

  • Observatie en feedbackgesprek: een pedagogisch begeleider komt mee in de klas observeren in functie van de leervraag. Daarna volgt een feedbackgesprek.

De drie fases zijn: experimenteerfase > ontwikkelfase > uitwerkfase

Praktische informatie

  • Het traject wordt begeleid door gastdocent Julie Petitjean van CTO en door kernmedewerkers Vincent Vandevyvere (vincentvandevyvere@fopem.be) en Julie Van Rijckeghem (julie.vanrijckeghem@fopem.be)

  • We richten ons op begeleiders die werken in de kleuterklas. Je kan voor twee scenario's kiezen:

    • Scenario 1: deelnemende kleuterleerkracht(en) willen hun eigen klaspraktijk onderzoeken en versterken:

      • Deelname vanuit je rol als klasbegeleiderĀ 

      • Steun van je coƶrdinatorĀ 

      • Kansen om terug te koppelen aan de andere teamledenĀ over wat je bijleerde en wil aanpassen in je klasĀ 

    • Scenario 2: deelnemende kleuterleerkracht(en) willen hun eigen klaspraktijk onderzoeken en versterken enĀ als taalcoach hun gekozen focusgebied en leervraagĀ onderzoeken en implementeren in de volledige (kleuter)school):

      • Deelname vanuit je rol als klasbegeleider enĀ als taalcoachĀ 

      • Steun van je coƶrdinatorĀ 

      • Kernteam op schoolĀ dat mee onderzoekt en ontwikkeltĀ 

      • Kansen om – samen met kernteam op school - terug te koppelen aan de andere teamleden over wat jullie ontwikkelden en willen aanpassen in de kleuterklassen/schoolĀ 

  • Het gedetailleerde programma wordt steeds een week voor de sessie gedeeld op MS Teams.Ā Wil je graag nog vlotter met dit platform werken? Meer info op deze pagina.


DATUM

UUR

LOCATIE

THEMA

Dinsdag 16 september

9u30 - 11u30

Digitaal, via MS Teams

Startmoment

Donderdag 13 november

09u30 - 15u30

Huis van het Nederlands, Brussel

Theoriesessie 1

November/december - te bepalen met elke deelnemer


Op school

Observatiemoment 1 + feedbackgesprek

Donderdag 22 januari

09u30 - 15u30

Huis van het Nederlands, Brussel

Theoriesessie 2

Februari - te bepalen met elke deelnemer


Op school

Observatiemoment 2 + feedbackgesprek

Donderdag 5 maart

09u30 - 15u30

Huis van het Nederlands, Brussel

Theoriesessie 3

Maart/april - te bepalen met elke deelnemer


Op school

Observatiemoment 3 + feedbackgesprek

Dinsdag 26 mei

09u30 - 11u30

Digitaal, via MS Teams

Intervisie

Najaar 2026 (datum nog te bepalen)


Huis van het Nederlands, Brussel

Deelmoment





Comments


Samen school maken

​

Deze website brengt het volledige pedagogische aanbod van FOPEM samen op één plek: nascholing, begeleiding en inspirerend bronmateriaal.

Deze website is de centrale plek om je in te schrijven voor een nascholing van FOPEM of een begeleiding op maat aan te vragen.

bottom of page