top of page

Leergemeenschap ICT

ICT-coördinatoren, -verantwoordelijken en -geïnteresseerden wisselen twee keer per schooljaar digitaal uit tijdens deze leergemeenschap. Je krijgt input, ideeën, tips, voorbeelden. Je geeft feedback aan collega's uit de leergemeenschap via intervisie. De eerste sessie focust op technisch-financieel, de tweede sessie focust op professionalisering-digididactiek.

Wat leer ik tijdens deze nascholing?

  • Je wisselt gericht uit met andere ICT-coördinatoren/-verantwoordelijken over jullie ICT-beleid via intervisie

  • Je krijgt input over het technische aspect van ICT (infrastructuur, toestellen, GDPR en privacy…) en het pedagogisch-didactische aspect van ICT (leerlijn, digitale leermiddelen gebruiken in de klas, professionalisering teamleden)

  • Je ontdekt sprekende praktijkvoorbeelden uit andere FOPEM-scholen.

Hoe verloopt deze nascholing?

Deze sessies gaan digitaal door. Tijdens elke sessie is er tijd voorzien voor intervisie in kleine groepjes over je leervragen op ICT-vlak. Verder splitsen we de sessies op volgens focus. Je kan kiezen of je aan één van beide of aan allebei de sessies deelneemt:


Sessie 1 – technische focus: we zoomen in op de begroting voor ICT en hoe je kan anticiperen op de (voorlopig) eenmalige middelen van Digisprong. Daarna splitsen we op in groepjes volgens het samenwerkingsplatform (Microsoft, Google, andere) om elkaar te inspireren met de mogelijkheden of specifieke technische vragen samen op te lossen.


Sessie 2 – pedagogisch-didactische focus: we zoomen in op een ICT-integratieplan waarbij je als school afspraken maakt over de verschillende digitale leermiddelen die in verschillende klassen gebruikt worden. We wisselen ook heel wat boeiende apps, sites, digitale tools uit om in de klas met kinderen te gebruiken. Tenslotte denken we na over omgaan met AI.

Praktische informatie

  • De sessies worden verzorgd door kernmedewerkers Jürgen Loones (jurgen.loones@fopem.be) en Julie Van Rijckeghem (julie.vanrijckeghem@fopem.be)

  • Deze vorming is bedoeld voor alle ICT-verantwoordelijken of ICT-coördinatoren.

  • Het gedetailleerde programma wordt steeds een week voor de sessie gedeeld gemaild.

DATUM

UUR

LOCATIE

EXTRA INFO

Woensdag 20 november

9u30 - 11u30

Digitaal, via MS Teams

Houd je ICT-begroting bij de hand

Woensdag 7 mei

9u30 - 11u30

Digitaal, via MS Teams

Houd een overzicht van de gebruikte apps, sites en digitale tools in de klassen bij de hand




Comentarios


bottom of page