top of page

Vorming starters en mentoren

We ontvangen startende begeleiders binnen ons FOPEM-netwerk met drie inhoudelijke sessies en intervisie.  We verkennen intensief het doelgericht ervaringsleren, visie op onderwijzen en leren en UDL werken. Mentoren komen de eerste dag mee en gaan in gesprek over sterke aanvangsbegeleiding in een participatieve school.

Wat leer ik tijdens deze nascholing?

  • Je leert als beginnende begeleider wat het betekent om les te geven op een methodeschool en hoe jij dat concreet in de klas kan aanpakken.

  • Je krijgt als beginnende begeleider inzicht in jouw (verborgen) talenten en groeikansen en wisselt uit met andere starters en pedagogisch begeleiders van de PBD.

  • Je maakt als beginnende begeleider kennis met de visie van FOPEM-scholen en hoe je dit in de praktijk kan waar maken

  • Je sleutelt als mentor aan de aanvangsbegeleiding op school en wisselt uit met andere mentoren

  • Mentoren en startende begeleiders verbinden met elkaar en maken concrete plannen voor het komende schooljaar

Hoe verloopt deze nascholing?

MENTOREN

Na een kort startmoment samen met je beginnende collega’s neemt Johan De Wilde (Odisee) ons mee in zijn verhaal over starters samen begeleiden. Hoe kijk je waarderend en benieuwd naar beginnende begeleiders, hoe deel je het mentorschap, welke valkuilen zijn te vermijden, welke verborgen parels zijn (nog meer) te benutten? Je wordt uitgedaagd om de structuur van aanvangsbegeleiding op je school helder te krijgen in lijn met de wetgeving rond functioneren/evalueren van startende collega’s. Daarna nemen we heel concreet materiaal rond aanvangsbegeleiding onder de loep: ABC-boekjes, beleid op aanvangsbegeleiding, draaiboek klaswerking, welkomstbrochures, concrete werkvormen, etc. Er is plaats voor intervisie om samen te kijken naar jouw leervragen of cases. We sluiten de dag af met een reflectiemoment tussen mentor en startende collega(‘s) die samen tot een charter komen voor mentorschap.


STARTERS

Sessie 1: je start en sluit af met je mentor en maakt daarbij concrete afspraken over de aanvangsbegeleiding en jouw leernoden. In het grote middenblok van de dag maak je kennis met het doelgericht ervaringsleren: waarom kiezen we voor deze aanpak, wat houdt het precies in, hoe kan je hier in je klas mee aan de slag gaan? We nemen uitgebreid de tijd voor intervisie om samen naar jouw leervragen of cases te kijken.


Sessie 2: we nemen de visie op onderwijzen en leren met zeven pijlers onder de loep. Hoe richt je je klas in als coöperatieve gemeenschap? Wat mag je verwachten op vlak van inspraak, verantwoordelijkheid, zelfsturing, zelfstandigheid? Hoe kan je de ervaringscyclus toepassen? We oefenen in het werken met focusdoelen. Opnieuw is er ruim tijd voor intervisie.


Sessie 3: soepele leerlijnen is één van de pijlers uit onze visie. Maar hoe maak je dit waar binnen een coöperatieve klasgroep en verval je niet in gepersonaliseerd onderwijs? We delen tips, ideeën, tools om differentiatie haalbaar te organiseren. We kijken samen naar het haalbaar managen van graadsklassen, vrije werktijd en contractwerk. Uiteraard krijgt intervisie weerom een belangrijke plek tijdens deze laatste sessie.

Praktische informatie

DATUM

UUR

LOCATIE

MEEBRENGEN

Donderdag 3 oktober (starters + mentoren)

9u30 - 15u30

Huis van het Nederlands, Brussel

Lunch meebrengen

Donderdag 14 november (enkel starters)

9u30 - 15u30

Huis van het Nederlands, Brussel

Lunch meebrengen

Donderdag 12 december (enkel starters)

9u30 - 15u30

Huis van het Nederlands, Brussel

Lunch meebrengen




Коментарі


bottom of page